fredag 6 juni 2008

Syrenerna smälter i solskenet
smyger sig in, fyller ditt huvud
som små lila moln. De dansar dagen lång.
Fångar fjärilar i hovar fast de flyger högt över oss.
Skrattar med munnar fulla
med fräkniga fötter och solbrända vingar
krämigt fnitter, fluffiga fjädrar från fåglar utan vingar.
Men vi dansar tills solen skyms bakom träden, märker inte att ljusen slocknat
att ögonlocken ramlat ned från himlen, fortfarande glittrande grå.
Vi drömmer om dagen och skriker om natten.
Fast lyckan kanske hann ikapp oss redan timmen innan vi grät till lägereldens flimrande gnista.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, jag fick värsta Siestakicken!
Jättefint som vanligt, och jag saknar Hebbelis skratt när hon är full (och nykter)

H. sa...

hihi, siestamunnen!
Jag funderar på att marknadsföra mitt skratt, det är säkert något tyskt leksaksföretag som vill ha det till sina fula dockor, du vet, så de skrattar när man trycker dem på magen, det brukar ju annars vara så flickigt och sött, så lite förändring och ett sälskratt kanske skulle funka! fast iofs så har flera småbarn börjat gråta när de hört mig skratta, så.. kanske inte!